Träningsformer för att bygga synliga muskler

Det har blivit allt mer och mer trendigt att träna för att bygga synliga muskler – allt helt enkelt få en mer kurvigare form i form av muskler. Samtidigt är det också många myter kring hur man bygger muskler bäst. Det finns flera förståsigpåare som kommer med sina idéer om vad för träningsformer man ska hålla på med och vad man ska äta. Faktum är att möjligheten att bygga synliga muskler är en genetisk fråga i grunden – och det är det du ska utgå ifrån. För att bygga synliga muskler måste man ha tid och tålamod. Har du knappt något fett i underhuden har du en fördel eftersom musklerna kommer att synas tydligare – däremot kan det också betyda att du kan ha en kroppstyp som har svårare att lägga på sig muskler. Har du en del underhudsfett kan det vara så att du lägger på dig muskler men att det inte riktigt syns.

Välj dessa träningsformer

Det är inte bara du som har tänkt ”är alla sätt verkligen bra?” när det kommer till att hitta en träningsform. Just nu är crossfit-träning trendig eftersom det är en träningsform som passar den typiske personen idag: träningen innehåller både konditionsträning, styrketräning, är individuell men i grupp, och går att komprimera ihop på ett kortare pass jämfört med styrketräning och kondition separerat i ett gympass. Dock är crossfit enbart effektivt för dig som har muskler som är mer uthålliga – för vissa är helt enkelt styrketräning bättre eftersom deras muskulatur annars tröttas ut snabbare. Därmed kan de inte pressa musklerna till det yttersta då muskelfibrerna ”skadas” – vilket är då musklerna byggs vid lagning vid nästföljande sömn. Andra former som också har visat sig vara bra är tabata (japansk form av crossfit som är ännu kortare men riktigt tung), träning där du enbart använder kroppen med till exempel i olika redskap som finns utomhus eller varför inte att testa några youtube-klipp hemma istället? Huvudsaken är att du hittar en styrketräning som verkligen bränner musklerna samtidigt som du får in konditionsträning en eller flera gång i veckan.

Synliga muskler i magen?

Att kunna visa upp en tvättbräda har blivit en trend som har kommit och gått både för män och kvinnor. Faktum är att detta är en muskel som kan vara riktigt otacksam att träna: du behöver nämligen en låg procent av underhudsfett för att dina muskler där ska synas. Annars ligger de där och lurar under fettet och all din träning kan ha varit bortkastad. Eftersom man inte kan träna bort fett på ett specifikt ställe i kroppen, utan enbart generellt över hela kroppen, så rekommenderas du att köra kondition. Då kan det dock bli svårare att hålla en kost där du samtidigt behöver äta med ett kaloriöverskott eftersom du vill bygga synliga muskler. Det här är alltså en svår balansgång: vill du se rippad ut med tvättbräda eller vill du fortsätta bygga muskler? På tal om att få i sig protein för att bygga muskler så kan du Klicka här för att se vad en mamma gör med sin bröstmjölk… Skulle du köpa den mjölken?